Reisverslag Noorwegen 2017

Daar staan we dan na maanden voorbereiden. Het is 23 augustus, 09:30 uur in de morgen bepakt en bezakt op de motor. Klaar om naar de haven van Hirtshals in Denemarken te rijden. Volgens Google maps zou dit een reis van circa 8 uur en 10 minuten moeten zijn. De boot vertrekt klokslag 20:00 uur, ruim de tijd dus zou je denken :p.

Wie en wat gaat er mee?

• Mijn broer;
  • Een kleine hakbijl (onder het zadel verstopt);
  • Twee tenten, twee matrassen, twee slaapzakken, twee poncho’s en twee stoeltjes;
  • Een vlieghengel (met touw bevestigd aan de buitenkant van de motor) en een telescoophengel in de rugzak;
  • Een benzine brander, pannen en bestek;
  • Kleding, koptelefoon, schepje en verzorgingsmiddelen.

Ready, set, go!

Je ziet her en der dat er aan de weg gewerkt wordt, daarom voor de zekerheid een paar uur extra speling. Eerste stop is bij een pompstation vlakbij Enschede. Even een paar energiedrankjes wegtikken en gaan met die banaan. In de buurt van Osnabrück komen we er gaande weg achter dat de rugzak iets te zwaar is. Dit bleek nadelig voor de rug, dus nog maar een tussenstop. Zo rond het middaguur waren we bij Bremen en het is tijd om te snacken. Hier komen we erachter dat de energiedrankjes wel erg duur zijn, maarliefst 3 euro 25! Gewoon doorgaan, het is vakantie luidt het motto.

Daarna, een paar uur later, zijn we eindelijk voorbij Hamburg met wegen van 80 km per uur door werkzaamheden aan de weg waar geen eind aan leek te komen. Plotseling zie ik tijdens de stop dat we nog maar drie kwartier speling hebben, de stress begon lichtelijk toe te slaan. We moesten immers nog een behoorlijk eind rijden!

We rijden de grens over met Denemarken, er staat een politiepost en de agent knikt zodat we door mogen! Goed voor het moraal en goed voor de tijd! In Denemarken is het rijden heerlijk, je merkt meteen dat de wegen beter zijn en dat de mensen er netter rijden.

In de buurt van Aarhus tijdens een tankbeurt kom ik erachter dat we nog maar 20 min speling hebben! Even gas erop dus. En toen, in de buurt van Aalborg, grote verkeersopstopping! Geen kans gehad om tussen het verkeer door te rijden in verband met tegemoet komend verkeer dus er zat niks anders op dan wachten, wachten en hopen op het beste.

De verkeersopstopping is voorbij, maar hoeveel tijd hebben we nog. Ik kijk naar Google maps en zie dat we nog 5 minuten hebben. Net genoeg voor nog een stop voor een peukje. Tijdens het peukje kijk ik alvast naar de boarding kaart en op dit punt was er sprake van paniek. Onderaan in kleine letters stond: ‘Attendance to check-in should be at least 60 minutes before departure. Check-in closes 20 minutes before departure.’.

We gooien onze peuk snel weg en racen naar Hirtshals in de hoop de boot toch niet te missen. Onderweg maken we plannen om eventueel een hotel te pakken of onze tent ergens op te zetten. Met de aankomst tijd 20:02 op de navigatie komen we in de buurt van Hirtshals. En nu? Waar is de haven? De navigatie geeft aan dat ik de rotonde links moet, maar een auto die mij inhaalde met Noors kenteken reed rechtdoor. Dus ik besloot mijn instinct te volgen en achter de Noor aan te rijden. Even later, het is 20:00 uur eindelijk een bord in zicht met de tekst: ‘Fjordline departure’. We rijden er heen, en de boot is nog niet vertrokken!

Bij de check-in balie wordt er gevraagd naar legitimatie, hierna werd ons verzocht om baan 1 te volgen met het verzoek om snel te zijn. We hebben het dus toch nog gehaald, met veel geluk. Norway here we come!

Aan boord hangt er een ontspannen sfeer. De service is goed en het eten is erg lekker. Plotseling komt het besef dat we eigenlijk geen plan hebben van waar we heen willen. Dus we kijken op ons mobieltje en tikken Bergen in. Er ontstaan ideeën om in de natuur te kamperen of aan zee. De mogelijkheden zijn eindeloos, de vakantie is begonnen!

Daar zijn we dan na een tocht van ongeveer 16 uur. We hebben slecht geslapen aan boord maar dat mag de pret niet drukken. We besluiten eerst te tanken en dan richtring het oosten een plek te zoeken om ons eerste kamp op te zetten. Eenmaal aangekomen bij het benzinestation in Bergen probeer ik gelijk een flesje drinken te vullen met benzine voor de benzinebrander waar we op zullen koken. Ik kneep iets te hard in het handvat van de benzine met als gevolg dat mijn gezicht en jas onder zat met benzine… Een goede leer voor de volgende keer zullen we maar zeggen… Nu op naar mooie plekken en het avontuur!

Dag 1

Bergen – Fosse 68.2  km

We reden naar het plaatsje Dale en besloten om daar een zijweggetje in te rijden om zo de rivier te volgen. Onderweg kwamen we bordjes tegen met de text ‘No Camping!’. Even doorrijden dus… Nadat we de dam waren gepasseerd was het logisch dat er niet gekampeerd kon worden, levensgevaarlijk! We besloten nog iets verder te rijden en kwamen een mooie plek tegen om ons eerste kamp te bouwen. Nadat dit gedaan was konden we ralaxen. Even een hengeltje uitgooien. Daarna was het tijd om hout te sprokkelen omdat het erg begon af te koelen.

Dag 2

Fosse – Nese 126 km

Met een flinke omweg keerde we terug naar Dale om te tanken en om uit te zoeken waar we heen gingen. Onderweg kwamen we veel schapen en koeien tegen die op de weg stonden te niksen, heel bijzonder. Dit bleek een uitzonderlijk lange dag te worden omdat we een mooie plek hadden gevonden aan de andere kant van de rivier. Later bleek dit van een boer te zijn, dus we hadden geen keus om al onze spullen weer terug over de rivier mee te nemen. Zonde van de energie, maar weer een ervaring rijker.

Uiteindelijk zagen we een mooie heuvel met prachtig uitzicht, hier gingen we slapen! Na een geweldige toch van twee en een half uur zette we ons kampje op. Niet veel later besloten we te gaan vissen en we hadden direct beet! Na vier vissen besloot ik dat het genoeg was voor ons avondmaal dus maakte we weer een vuurtje.

Dag 3

Nese – Lavik 11 km

Een wilde nacht is achter de rug. Ik hoorde geblaf van een groot en gevaarlijk wezen niet ver van mijn tent. Zelfs in deze omgeving is er 4G internet. Dat klinkt misschien goed, maar wat ik beter niet had kunnen doen is gelijk op internet gaan zoeken wat dit wezen zou kunnen zijn. Binnen de kortste keren vond ik een artikel over een veelvraat en dat dit wezen met gemak botten verpulvert en eten steelt van beren of hen zelfs aanvalt! Zie bron wikipedia. Niet goed voor de nachtrust dus om geluiden te horen en denkend dat het beest je komt opeten!

Ik besloot bij mijn broer in de tent te gaan liggen en na een paar uur kon ik eindelijk slapen.

De volgende dag besloot ik een foto te maken van een footprint die even groot was als mijn hand. Het lijkt op een reusachtig dier met drie grote tenen. Dit lijkt niet op een footprint van een veelvraat want die heeft vijf tenen. Dus wat had het dan kunnen zijn? Laat het me weten in de comments, ik ben nog steeds erg benieuwd naar wat het had kunnen zijn!

We besloten die dag om de tenten te laten staan en te gaan toeren, op zoek naar een nieuwe plek. Het is heerlijk rijden in Noorwegen op de motor en ik kan het iedereen aanraden! Of je nou houdt van mooie bochten of toeren door schitterende natuur, dit is de place to be! Niet veel later, na 11 kilometer kwamen we een kleine winkel tegen. We besloten hier te stoppen en raakte aan de praat met iemand achter de kassa. Het blijkt zo te zijn dat er vlakbij de winkel forellen worden uitgezet… Dat verklaart ook waarom we zo snel, zoveel vis hadden gevangen. Een dagkaart kost omgerekend 10 euro, en in het begin van de rivier is alleen vliegvissen toegestaan. Dit is logisch omdat vliegvissen moeilijker is en over het algemeen vang je sneller vis met een spinner. Zie voor meer info: http://www.eksingedalen.no/ekso-villfisk.

Achter de winkel vonden we een plek om te kamperen, hier waren ook andere vissers aanwezig dus een uitgelezen kans om in contact te komen met de locals!

Dag 4 & 5

De volgende dag besloten we naar zone 2 te rijden om daar een roeiboot te pakken en te gaan vissen. Het was ongeveer 5 kilometer rijden dus het had ook makkelijk te voet gekund. Het weer was ideaal om de rivier op te gaan en vis te vangen. Hieronder een kleine indruk van de sfeer (helaas met slecht geluid, dit zal de volgende keer opgelost zijn):

Nadat we een paar mooie jongens hadden gevangen begon het weer wat minder te worden, tijd om terug te gaan dus. Omdat we hout tot onze beschikking hadden en er een toilette aanwezig was besloten we om nog een dag te blijven. ‘S avonds was het gezellig onder de vissers en veel van hen kwamen uit Bergen om te relaxen in het weekend. De plek wordt gerund door vrijwilligers die alleen geld vragen voor vispassen en hout voor op het vuur, heel bijzonder!

Dag 6

Lavik – Vik 128 km

Omdat we niet alleen voor forel zijn gekomen besluiten we om verder te reizen. Helaas zit het weer niet mee, maar niets of niemand weerhoudt ons ervan door te gaan! We rijden verder de weg af en stoppen boven op een berg om een even te pauzeren. Hier treffen we een jonge dame aan uit Amerika. Haar naam is Elaine en is fan van longboarding op deze plek. Voor mij ziet het er nogal beangstigend uit en na onderzoek besluit ze het toch maar niet te doen. We wisselen nummers uit maar achteraf konden we geen contact meer krijgen met elkaar. Ze vertelde ons dat er na Voss veel mooie Fjorden te vinden zijn, dus daar naar toe!

Eenmaal aangekomen in Voss blijkt onze kleding niet regenbestendig.. Een enorme domper dus we verspillen niet veel tijd en blijven richting het noorden rijden. Na een paar uur komen we compleet doorweekt aan bij Sognefjord.We besluiten om te camperen op camping Tveit nabij het plaatsje Vik. Dit blijkt achteraf een goed besluit. We konden er douchen om ons weer op gang te krijgen en onze kleren wassen en drogen. De camping is redelijk betaalbaar (16 euro per nacht, twee tenten). Het heeft mooie plekjes om te vissen op makreel en schoon te maken. Tevens zijn er mooie plekken om vuur te maken of eventueel de makreel te roken! Ideale plek dus om even op adem te komen.

Dag 7

We besluiten wat rond te kijken in het plaatsje Vik. Er zijn prima winkels aanwezig om souvenirs te kopen, er zijn twee supermarkten en er is een viswinkel. Bij de viswinkel komen we erachter dat ze boten verhuren tegen lagen prijzen. De goedkoopste is ongeveer 50 euro per dag, zonder brandstof. De duurste 100 euro, deze heeft een 45 pk motor tevens exclusief brandstof! We besluiten om voor de volgende dag een boot te huren om te kijken of we mooie plekjes konden ontdekken en eventueel vis zouden vangen.

Dag 8

We vertrekken vroeg om het meeste uit te dag te halen. Hieronder een kleine impressie:

Helaas geen vis gevangen 🙁  waarschijnlijk omdat we niet het juiste materiaal bij ons hadden. Desalniettemin hadden we een geweldige dag op het water.

Dag 9

Tveit camping – Flam – Taulen camping 150 km

We besluiten deze grandioze plek te verlaten en we kijken gewoon weer waar we uitkomen. Het is ondertussen duidelijk dat camping gelegenheden betaalbaar zijn en overal goed aangegeven zijn op de weg. We kregen eerder die dag een tip van een Duitse man die ons wees op de plaats Flam. Uiteindelijk vonden we in Flam niet wat we zochten, dus zijn we weer richting het zuiden gereden.

Uiteindelijk zijn we gestopt bij Taulen camping. De faciliteiten zijn iets minder goed dan Tveit maar daar is de prijs ook naar, 10 euro per nacht! Er is een oven beschikbaar dus we hebben genoten van Steak pizza, wat zeker een aanrader is!

Op deze camping zijn genoeg mogelijkheden om fikkie te stoken, te paintballen en je ogen uit te kijken bij de naast gelegen wandelroutes. Ook vind je in het bos paddenstoelen die eetbaar zijn, al hebben we dit niet geprobeerd omdat we hier niet genoeg verstand van hebben.

Dag 10 t/m 12

Taulen – Norheimsund – Fosse. 150 km

Op deze dag zijn we opzoek gegaan naar een nieuwe plek in de natuur. We besloten om verder af te zakken naar het zuiden richting Norheimsund. Dit was een geweldig mooie route om te rijden maar we konden geen plek vinden om ergens onze tenten op te zetten. Uiteindelijk zijn we teruggereden naar de plek op dag 1, hebben nog wat gevist met een paar mensen uit Dale.

Op de laatste dag zijn we naar een camping gegaan in de buurt van Bergen, dit was Lone camping. Dit was een dure camping maar pure luxe om de volgende dag niet ver te hoeven reizen naar de boot.

Tot slot. Het was een onvergetelijke vakantie, Noorwegen je bent nog niet van mij af!